Cum înşeală diavolul pe om (partea a II-a)

Partea a II-a

Atunci a ieșit unul slabuț, cu o barbă sură, două cornițe ca șa căpriorul cel din pădure. Ochii holbați, nas cârligat ca un șarpe.
-Să trăieşti, întunecimea ta.
-Cum te cheamă, băiete?
-Aghiuţă mă cheamă.
-Măi aghiuţă, cum înşeli tu pe oameni şi îi duci la iad?
-Întunecimea ta, eu îi spun omului aşa: Măi, omule, mai hai şi la biserică, mai hai şi la mănăstire, mai posteşte, dar nici cu dracul nu te strica, mai hai şi la nunţi cu lăutari, mai hai şi la jocuri cu lăutari, hai la meciuri, hai la baluri, hai la bufet, hai la crâşmă, hai la televizor, o ţigară trebuie să mai fumezi, mai fă cutare. Eşti om, măi, trebuie să trăieşti viaţa asta. Mai fă şi ale lui Dumnezeu, dar nici cu dracul nu te strica.
Cu această metodă am înşelat pe foarte mulţi. Le dau în gând, că altă putere n-am! Din iad altă putere nu ni s-a dat nouă. îngerii din rai au putere de la Dumnezeu numai să-i dea în gând omului să facă bine. Noi avem putere numai să-i dăm în gând omului să facă rău. Dar ca să-l silim, nu putem, că omul are de sine stăpânirea lui dată de Dumnezeu. Nu putem cu sila să-l facem să păcătuiască; numai dacă-i prost şi ne ascultă ce-i dăm în gând.
Şi aşa am amăgit pe foarte mulţi. Când ies de la biserică, unii se opresc la cârciumă. Acolo fiecare se întâlneşte cu neamuri, cu prieteni.
Iar eu îi dau în gând omului şi el crede că e gândul lui: „ Să mai iau o bere, să mai iau o ţuică". Unul mai ia o ţigară, mai vine un lăutar cu scripca să-i mai cânte. „Hai noroc, cumătre! Haida bă, dă-l pe gât cu noroc!" Din cauza asta omul s-a împiedicat, nu i-a mai folosit nimic că a fost
Şi a întrebat satana:
-Pe mulţi ai înşelat?
-Să trăieşti, întunecimea ta, pe mulţi!
-Ai înşelat pe cei mai proşti decât tine, dar n-ai făcut nici o ispravă.
-De ce, întunecimea ta?
-Tu îi spui omului să mai meargă şi la biserică, să mai meargă şi la cârciumă, să meargă şi la petreceri, să meargă şi la locuri sfinte, să mai citească, să se mai roage, pe urmă să meargă la distracţii nepermise, dar Hristos îi spune în Evan¬ghelie: Nimeni nu poate sluji la doi domni! Sau de unul vei griji şi de altul te vei lepăda. Sau de unul vei asculta şi de altul te vei lepăda.
L-ai îndemnat tu, poate omul n-a fost pregătit sufleteşte şi se duce de câteva ori, dar după o vreme vine îngerul şi-i dă în gând: „Măi omule, nu poţi umbla pe două cărări; ori cu dracul, ori cu Dumnezeu". Şi omul, fiind certat de frica lui Dumnezeu, se lasă. „Măi, mă ţin de una, că nu este mântuire umblând pe două căi!". Merge el oleacă aşa, dar ... Gata, nu mai bea la crâşmă, se duce, se spovedeşte la popa.
Şi n-ai câştigat multe, nu mi-ai făcut mare ispravă. Ai păţit aşa?
-Am păţit şi aşa!
-Vezi! Ţi-am spus eu că tu ai înşelat pe cei mai proşti decât tine. Deci să ştii că n-ai răspuns bine.
Şi i-a spus la unul cu spinarea lată, că era unul cu o spinare de vreo trei-patru metri, cu patru perechi de coarne şi acela: „la-l în spate". Altul cu o jarpă de foc: „Dă-i, dă-i, şi trimite-l în gheena". Gheena este un potop de foc negru, de miliarde de ori mai fierbinte decât focul de pe pământ, l-o dat şi bătaie şi l-o trimis şi în gheena. L-a bătut, în loc să-i mulţumească! Nu i-a plăcut sfatul lui. Căuta altul mai bun. Acum tremurau ceilalţi.